DEZE SITE IS VERHUIST

vrijdag 7 september 2012

VVD-woonbeleid inderdaad 'deportatie' van Amsterdammers

Tiers Bakker
Grote ophef in Amsterdam om een uitspraak van SP kandidaat kamerlid Tiers Bakker. Hij zei namelijk de harde waarheid: het VVD woonbeleid is de deportatie van Amsterdammers naar de rand van de stad. Geweldig dat het eindelijk eens gezegd wordt! (Werkende) Amsterdammers worden hun eigen stad uit getreiterd door VVD (en PvdA en GL) om plaats te maken voor de yuppen. Onder allerlei fraaie en minder fraaie namen wordt er dan een draai aan gegeven, zoals het 'spreidingsbeleid'. Wat al jaren gaande is, is niets anders dan een zuivering op klassebasis. Dit heb ik zelf nog meegemaakt. 


Tijdens het lezen Tante Leen opzetten.

Na opgegroeid te zijn in Amsterdam-Noord verhuisde ik in 2006 naar Oost. Prachtig stadsdeel. In 2011 moesten we er uit. Met nog twee andere zochten we een andere woonplek. En we zochten. En we zochten. Sociale huur konden we vergeten, want ik stond pas 6 jaar op de wachtlijst (!), alhoewel we pauper genoeg waren en zijn. 1100-1200 euro waren de woonplekken in Amsterdam die we konden vinden. Onbetaalbaar. En dan mocht je op veel plekken ook alleen maar gaan wonen als je jaarinkomen tientallen keren de maandelijkse huur was!

Dus zoeken net buiten de stad. 'Betaalbaar' was een voormalig arbeidershuisje gebouwd voor de scheepswerfwerkers van de Amsterdamse Droogdok Maatschappij in Landsmeer. De 900 exclusief kunnen we net opbrengen. Wat kregen we ervoor? Lekkages, zowel onder als boven het huis; een schuur met kapot asbest er in; disfunctionerende aarding (leuk, 230 door je klauwen); rottende kozijnen, zo valt een raam er bijna uit; afbrokkelende muren; verzakkende vloer; schimmel in de grond; geen CV; uitvallende elektriciteit; en kleine ongemakken. Kortom een ka uu tee woning. Grootste deel was verborgen gebrek. Maar ja wat kan je doen? Private sector en een ander huis vindt je dus niet zomaar.

En het is niet in Amsterdam, maar in Landsmeer. Een dorp voor het grootste deel bewoond door bejaarden en yuppen met kinderen. De lokale hangjeugd doet de gangstertjes van de stad na, maar heeft niet eens het lef een fiets te jatten. De roti hier is matig en de shoarmazaak vraagt twee keer zoveel voor een broodje als in Oost. Er is geen uitgaansleven voor de mensen van mijn leeftijd behalve een zogenaamde 'bar' op de zolder van de lokale Protestantse Kerk. En er zijn hier veel te weinig allochtonen dus ik voel me hier niet thuis!

Niets liever dan terug naar Amsterdam. En wat zou ik graag al die yuppen laten oprotten uit onze mooie stad. Ik heb mijn oude sleutel nog, ik vergeet niet waar ik vandaan kom. Ooit....
Althans woon ik nog in de buurt van Amsterdam. Een zeer goede vriend waar ik mee samenwoonde in Oost moest het land verlaten van de IND, na hier 17 jaar gewoond te hebben....Hij is nu meer dan 3000 Kilometer verwijderd van de stad die we samen missen.

Maar terug op het onderwerp. De VVD is de vijand van de Amsterdammer omdat de VVD simpelweg de echte, werkende, Amsterdammers de stad uit jaagt. Goede beurt van de SP.