DEZE SITE IS VERHUIST

donderdag 8 augustus 2013

Hoe de staat een middenklasser een belastingdruk geeft van 11,74% - weg met de zelfstandigenaftrek

Een aantal mensen, waaronder veel linksen, vallen over elkaar nu de 'zelfstandigenaftrek' ter discussie staat. Ik zal vertellen waarom dit een bezuiniging is waar wij in principe blij mee moeten zijn. Want de belastingdienst helpt nu grote en kleine bedrijven aan allerlei geweldige belastingvoordelen. Ik zal een boekje opdoen van wat ik zelf tegenkwam. Bovendien ondersteunt de zelfstandigenaftrek het beleid om van werkers quasi-middenklassers te maken.

We beginnen even bij het begin. Waarom is de zelfstandigenaftrek in het leven geroepen? Om mensen te stimuleren te freelancen. Nu ontkent rechts al jarenlang dat werkers, ook wel bekend onder het oude woord arbeiders, niet meer bestaan. Door werkers in een soort middenklasse positie te manoeuvreren wisten onze bazen en politici honderdduizenden werkers inderdaad tot een quasi-middenklasse status te verheffen. Ondertussen behoorde de meerderheid van deze 'middenklassers' acuut tot de onderkant van de middenklasse, waar het onzekerheid troef is, en het leven geen vetpot is. Want de ZZP-constructie leverde vooral veel geld op voor de baas die nu opdrachtgever werd. De crisis heeft hen zwaar getroffen. Al met al echter zien deze mensen zich nu meer, als dit type middenklassers, eerder vertegenwoordigd door types als Rutte, Verdonk en Wilders dan door linkse voormensen. De staking van Post NL ZZP'ers was wat dat betreft niet alleen een mooi moment van strijd, maar ook een uitzondering die de regel bevestigde.

Dus we kunnen stellen dat die ZZP en freelance constructies slecht zijn voor ons als werkende mensen. Voor individuen, maar ook voor ons allemaal. Onze gezamenlijke kracht wordt gebroken. Eén op de acht is nu een quasi-middenklasser gemaakt. De wanhoop van de zelfstandige drukt bovendien over de gehele linie de salarissen, omdat zij geen minimumloon hebben. Maargoed, dit is natuurlijk niet iets dat op zichzelf tot stand is gekomen. Nee, het was een hele bewuste politieke zet. En het gaat hoe dat gaat in Nederland: men wordt er met een regeling ingeluist. We hebben vele liberalisaties gepikt omdat ons een tegemoetkoming zoals de zorgtoeslag in het vooruitzicht werd gesteld. In de rekensommetjes pakten de beleidswijzigingen daarom niet altijd al te dramatisch voor ons uit en de PvdA (altijd de PvdA) wist óók nog wel 'iets' voor de minima te regelen, dus ach, waarom zouden we klagen. Later, als de overgang geslaagd is, en men het normaal vindt, en het verzet vergeten is, wordt de tegemoetkoming langzaam of sneller afgebouwd. Denk nog maar eens terug naar Hans Hogervorst, het jaar 2005, en de zorgwet van toen. Hoe zat toch ook al weer? Hetzelfde flikken ze nu met de zelfstandigenaftrek.

Ik weet prima hoe het zit met de situatie van zelfstandigen. Sinds enige tijd ben ik zelf deeltijdzelfstandige, ik maak websites. Niet omdat ik het leuk vind, maar omdat geen baas me uit wilde buiten, dus moest ik voor me zelf beginnen. Als iemand met een eenmanszaak (zo heet 'freelance' en 'ZZP' eigenlijk) wordt je fiscaal nu enorm in de watten gelegd. Je belastingdruk kan slechts 3,2% zijn. Ik zat ik de zaal van de belastingdienst en ze rekenden het ons voor, wat we hoe moesten opvoeren. De belastingdienst beperkte zich tot de reeds bizar riante legale belastingregels; de kamer van koophandel ging verder en moedigt fraude aan. Met een 'handige boekhouder' kan je ook delen van je hypotheek of huur, gas, water etc. allemaal aftrekken van de belasting.

Pagina 16 van de uitdraai die je krijgt bij de bijeenkomst 'Goede start met de Kamer van Koophandel en de Belastingdienst' zie je hier.

En dit is dus de winst, nadat je allerlei privé kosten al hebt kunnen aftrekken als zakelijke kosten op advies van de kamer van koophandel èn nog je BTW erover hebt terugegevraagd. Ik kan je vertellen hoe een klin bedrijf investeringen tot 149% kan aftrekken. Maar als we dat dus niet eens meetellen, dan komt men met dit rekenvoorbeeld op een belastingdruk van 11,74%. De normale belastingdruk is. Haalt iedereen die lage druk? Nee. Maar de belastingdruk is laag. Een relatief goedbetaalde werker zit netto al gauw boven de 30%. De boodschap van de belastingdienst is: wordt middenklasser, wij helpen je, met allerlei fijne regelingen. Dat is mij ook letterlijk zo verteld in de kamer van koophandel.

Ik durf dus te beweren dat de gemiddelde middenklasser niet te klagen heeft over de belastingen. En wat zijn ze vriendelijk, meegaand en meedenkend bij de belastingdienst als ik opbel namens mijn eenmanszaak. Dat hoef ik niet te verwachten als ik opbel namens mijn werkende ik. Als bijvoorbeeld een bouwvakker als ZZP'er in de shit zit dan moet hij klagen over andere dingen, namelijk dat hij eigenlijk gewoon een ouderwets lid van de werkende klasse is, en dat hij ook uitgebuit wordt als een werker. Maar dan nu New Age stijl. En dat is precies waarom Max Pam rechts poep zegt wanneer hij schrijft: "Werkenden in vaste dienst hebben zich een schier eindeloze reeks privileges verschaft en nu pakt de coalitie het enige fiscale voordeeltje af dat de zzp'er nog was gegund". Zo draait hij de volgorde om. Bouwvakkers zijn ZZP'ers gemaakt precies omdat ze werkenden in vaste dienst waren wiens rechten zijn afgepakt. We moeten dus niet de zelfstandigenaftrek gaan verdedigen, en de nieuwe shitsituatie daarmee rechtvaardigen en voort doen bestaan, maar we moeten eisen dat werkers weer werkers worden gemaakt, met alle rechten van dien.