DEZE SITE IS VERHUIST

zondag 17 november 2013

Zwarte Piet: een verbod is geen oplossing, de staat is nooit je vriend.

De Zwarte Piet discussie lijkt nu het rijk van de internetdiscussies te ontgroeien. Een paar honderd mensen betoogden gister in Amsterdam tegen Zwarte Piet. Het mooie was dat er een grote mate van zelforganisatie in zit. Zwarte mensen in Nederland hebben zich weinig laten horen de afgelopen jaren, terwijl dat wel hard nodig is want discriminatie van zwarten is overal. De actie is dus een vooruitgang. Daarnaast lijkt er nu ook door deze Zwarte Piet discussie ruimte te ontstaan voor een discussie over racisme in Nederland en dat is vooruitgang. Een aantal van de sprekers op de actie lieten echter dingen horen waar men over achter zijn oren zou moeten krabben. Want zij zochten de oplossing in een verbod, en schaarden zich achter de Nederlandse staat. Dit is een gevaarlijke tactiek voor anti-racisten.

Laat ik ten eerste zeggen dat er een grote veelvoud was aan meningen op het plein met als gemene deler dat Zwarte Piet werd gezien als racistisch en dat het in de huidige vorm niet acceptabel is. Maar over wat er aan gebeuren zou moeten verschilden de meningen. Van een 'moreel verbod' en Zwarte Piet-traditionalisten met begrip benaderen tot een werkelijk verbod door de staat, alles zat er tussen. Maar er zit een wezenlijk verschil in al die opties en Zwarte Piet Niet activisten zouden kritisch moeten nadenken over welk pad ze willen volgen.

Racisme is niet zomaar een idee, het is vooral iets in de praktijk. In de praktijk discrimineert iemand of een instituut iemand anders op basis van zijn afkomst. De belangrijkste racist in Nederland is de Nederlandse staat zelf, in de vorm van de Nederlandse politie. Politieagent betekent in de letterlijke zin niets anders dan 'vertegenwoordiger van de staat', ze voeren de wil uit van de staat en beschermen die. Ik denk niet dat ik één lid van een minderheidsgroep in Nederland hoef uit te leggen dat racisme bij de politie aan de orde van de dag is, behalve dan misschien die paar types die zelf ook een uniform hebben aangetrokken. Racisme bij de politie is zo structureel dat er van wordt gesproken dat racisme onderdeel is van de politiecultuur. Daarnaast zijn er in bijvoorbeeld Amsterdam 50.000 mensen zonder papieren. Mensen die structureel worden uitgesloten van rechten, die worden uitgebuit, die worden gediscrimineert om hun afkomst. Veel van deze mensen zijn zwart. De Amsterdamse politie sluit hen op en terroriseert hen.

Dus op het moment dat je gaat vragen aan de staat om een einde te maken aan racistische fenomenen als Zwarte Piet, dan vraag je eigenlijk: "Beste racisten, zouden jullie je tegen de andere racisten willen keren om ons te beschermen?". Het is niet moeilijk te zien waar er een kronkel zit in deze logica. Want de politie beschermt niet zwarte mensen, maar valt ze aan en verdedigt juist racisten en het racisme. Op het protest gister op het Beursplein stond ik een tijdje op de hoek met Rokin en de Beurs van Berlage. Ik stond vlak naast een aantal agenten. De hele tijd kwamen oude blanke mensen langs die naar de politie liepen. Ze gingen naar de politie hun natuurlijke bondgenoot is. Ze zeiden de meest racistische dingen over de demonstranten. Over terug gaan naar het 'eigen' land en niet mogen zeuren omdat Nederland Afrika al zo veel helpt. Wat zei de politie terug? Ze gingen er niet tegenin. Nog een argument tegen zo een verbod is dat racisme al heel lang verboden is in Nederland, maar dat houdt racisten in het geheel niet tegen. Zoals gezegd, de mensen die racisten zouden moeten tegenhouden, de politie, zijn zelf racistisch!

Daarnaast zou je moeten oppassen met dingen verbieden uberhaupt, vooral als je een minderheid bent. Het kan zich makkelijk tegen je keren. Het zou ook niet zo moeten zijn dat de politiek bepaalt hoe mensen feesten. Want wat krijg je dan? Een grote inperking van vrijheden. En dat kan best ver gaan. Begin 20e eeuw was het bijvoorbeeld in Amsterdam (ik weet niet hoe het met de rest van Nederland zit) nog verboden om te dansen op straat. Want het was niet zedelijk. Maar wat nu als volgende week een discussie uitbreekt en racisten zeggen: "de Surinaamse en Antilliaanse cultuur is sexistisch, kijk naar die feesten. Dat mag niet! Verbied alles en ook Kwakoe en vooral bobbelen!" Wat ga je dan als verweer hebben? Je hebt dan al toegegeven dat politiek bepaalt hoe je feest. Het kan ook makkelijk over andere dingen gaan zoals kleding of muziek. Klinkt het gek? Racisme zit heel diep in Nederland en de PVV is de grootste in de peilingen. Willen zij niet de hele tijd van alles verbieden? Volgens mij hebben wij nog niet half gezien waar racisten in Nederland toe in staat zijn, als ze werkelijk vrij spel hebben.

Het wordt iets heel anders als je van de Amsterdamse gemeente eist dat de officiële intocht Zwarte Pieten-vrij is. Want dat wordt door de staat zelf georganiseerd. Dat is dus wel een goede eis. En als in de grote intochten Zwarte Piet verdwenen is, dan gaat het wat vreemd staan als in ene bij mensen thuis wel ouderwetse Zwarte Pieten opduiken. Dat zullen de kinderen niet snappen, immers, er is maar één Sinterklaas.

En dan nu even wat wijsheid van NWA.